Potrebuje Slovensko investorov z Číny? Saková a Lexmann sa sporia o baterkárni v Šuranoch

Domácich výrobcov v oblasti automobilového priemyslu politika Únie, zdá sa, motivuje odchádzať, zatiaľ čo ich miesto pomaly preberajú producenti z Číny. Konkrétne o tom hovorí príbeh baterkárne, ktorú čínska firma Gotion postaví v Šuranoch. Najskôr chcel obdobnú fabriku niekde v regióne V4 postaviť Volkswagen, no rozmyslel si to a vybrali si radšej USA.

Predseda predstavenstva spoločnosti Gotion Li Čen minulý rok uviedol, že jeho prianím je, aby v budúcnosti bolo Slovensko nielen svetovou jednotkou v produkcii áut na obyvateľa, ale aj v produkcii batérií na obyvateľa. Mal pritom na mysli konkrétne tie čínske, ktoré má jeho koncern už čoskoro začať vyrábať v Šuranoch.

Gotion tam chce postaviť továreň na batérie do elektromobilov a preinvestovať tak 1,2 miliardy eur vrátane dotácií od štátu vo výške 150 miliónov eur a daňových úľav vo výške 64 miliónov eur.

V juhoslovenskom meste tak zrejme vyrastie dôležitý dodávateľ pre Land Rover a Jaguar, ktoré sídlia v nitrianskom regióne, ako aj pre trnavský Stellantis či žilinskú Kiu. Navyše, v továrni by malo do roku 2027 získať prácu vyše 1 300 ľudí.

Baterkáreň sme takmer nezískali

Ešte pred čínskymi investormi však uvažovala vybudovať v strednej alebo východnej Európe továreň na výrobu batérií pre elektrifikované vozidlá nemecká automobilka Volkswagen, pričom vtedajší predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia Oliver Grünberg prezradil, že v hre malo byť aj Slovensko.

Oliver Grünberg. Foto: Pavel Neubauer/TASR

V marci sme sa ale dozvedeli, že Volkswagen tento zámer pozastavil, pričom dôvodom bola atraktívnejšia ponuka zo strany USA. Koncernu na novú baterkáreň Američania prisľúbili 9 až 10 miliárd eur.

Volkswagen Group napriek všetkému ostal v hre, no s menším podielom, ako pôvodne zamýšľal. Je totiž jedným z akcionárov čínskej skupiny Gotion, kde má podiel 25 percent.

Celý tento príbeh nastavuje zrkadlo politike Únie, ktorá domácich výrobcov vyháňa za oceán, zatiaľ čo výrobcovia z Číny ich miesto ochotne vypĺňajú.

Európska únia totiž začiatkom júla uvalila na dovoz elektromobilov z Číny takzvané vyrovnávacie clá. Európska komisia (EK) neskôr navrhla konečné clá na elektromobily z Číny až do výšky 36,3 percenta. Niektorí výrobcovia v Číne, ktorí spolupracovali s Bruselom pri antisubvenčnom vyšetrovaní EÚ, budú čeliť clu vo výške 21,3 percenta.

Na dovoz automobilov Tesla vyrobených v Číne však EK navrhla clo vo výške deväť percent a nižšie clá navrhla aj pre čínskeho giganta v sektore elektrických vozidiel BYD, a to na úrovni 17 percent. Spomínané vyrovnávacie clá na čínske elektromobily sú pritom nad rámec štandardných ciel vo výške 10 percent na dovoz áut do európskeho bloku.

Paradox, ktorý pri debate o clách vznikol, je, že sa proti nim nepostavila len čínska vláda či tamojšie spoločnosti, ale aj európski výrobcovia áut. „Vyrovnávacie clá vo všeobecnosti nie sú vhodné na posilnenie konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu z dlhodobého hľadiska – odmietame ich,“ uviedol v stanovisku Volkswagen.

Clá, ktoré Únia uvalila na dovoz čínskych elektromobilov, pritom Ázijcov motivujú k tomu, čo vidíme dnes v Šuranoch – menej dovážať a viac sa zaujímať o vlastný biznis na európskom kontinente.

[link url = https://standard.sk/690370/brusel-radikalne-zvysi-clo-na-cinske-elektromobily-motoristi-mozu-ocakavat-narast-cien]

Šurany môžu podržať slovenský automobilový sektor

Význam baterkárne v Šuranoch sa ani zďaleka nekončí pri vytvorení nových pracovných príležitostí. Tých 1 300 ľudí, ktorí vo fabrike začnú pracovať, bude totiž kľúčových pre zachovanie pracovných miest v celom sektore. Podľa posledných údajov ide o približne 275-tisíc ľudí.

Navyše, prechod na výrobu elektromobilov v priemyselnom odvetví, ktoré tvorí 13 percent slovenského HDP, znamená aj celkovú zmenu siete dodávateľov dielcov. Význam spoločností, ktoré dodávajú napríklad výfuky či palivové vstrekovače, zanikne, pričom na Slovensko prídu tie, ktoré naše know-how vo výrobe áut posunú smerom k novým technológiám.

Významnou robí investíciu aj fakt, že ide o továreň na výrobu batérií, ktoré v súčasnosti tvoria 30 až 40 percent celkovej hodnoty elektromobilu.

"Vďaka Gigafactory môže vyrásť v okolí Šurian aj ďalší subdodávateľský ekosystém. Napríklad sa môže rozvíjať elektronika na riadenie batérií, nabíjanie, softvérové riešenia, recyklačný priemysel a podobne," vyjadril sa pre Štandard výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak, podľa ktorého môže nový ekosystém ďalej pozitívne pôsobiť aj na HDP Slovenska.

Návšteva Číny, ktorá pobúrila opozíciu

Médiami pomerne nenápadne prešla správa o tom, že minulý týždeň ministerka hospodárstva Denisa Saková spoločnosť Gotion v Číne navštívila. Ešte nenápadnejšia bola reakcia jej kritičky z europarlamentu Miriam Lexmann, podľa ktorej by sme sa Pekingu mali vyhýbať oblúkom, pretože predstavuje hrozbu pre ekonomiku Únie.

S vedúcimi predstaviteľmi spoločnosti Gotion sa šéfka rezortu hospodárstva stretla v čínskej provincii An-chuej. O jej zahraničnej ceste sme sa na Slovensku dozvedeli vďaka statusu na facebooku.

"Čína je svetovou ekonomickou veľmocou, s ktorou dnes rozvíja obchod celý svet. Dôležité je však otvárať tieto možnosti pre naše firmy cestou rokovaní aj na vládnej úrovni," napísala Saková v príspevku na sociálnej sieti, na ktorý reagovala Lexmann, podľa ktorej koaličná vláda touto návštevou podkopáva slovenskú „národnú ekonomickú bezpečnosť“.

Denisa Saková na zahraničnej ceste do Číny, kde navštívila spoločnosť Gotion. Foto: FB/Denisa Saková

“Zo skúsenosti iných krajín vieme, že neraz museli z takýchto investícií vycúvať, keďže neprinášajú ani kvalitnú prácu a navyše likvidujú domáce firmy. Takéto investície sú aj tak napojené na čínske dodávateľské reťazce, čím často znamenajú minimálny prínos pre krajinu, kam prichádzajú,“ kritizovala Sakovej návštevu Číny Lexmann.

Aj keď zdanlivo idú výroky oboch političiek proti sebe, obe robia významné kroky k tomu, aby k nám prichádzali investori z Číny.

Saková v snahe o úspešný prechod domáceho priemyslu z výroby spaľovákov na produkciu elektromobilov, ktorú si vynútila EÚ a Lexmann tým, že v europarlamente aktívne presádzala dovozné clá na čínske elektrické autá.